Nissan 300ZX (Z31)

Nissan 300ZX

In 1984 werd de derde generatie Z geïntroduceerd. Het was een totaal nieuwe auto die qua lijn in de verte nog wel overeenkomsten vertoond met de oorspronkelijke 240Z. Toen deze wagen op de markt kwam werd meteen afscheid genomen van de naam Datsun om voortaan als Nissan 300ZX door het leven te gaan. De 300ZX komt in een aantal uitvoeringen op de markt. Als 2-zitter en 2+2 zitter al dan niet voorzien van een T-bar. Naast de standaard versie komt er ook weer een turbo versie op de markt. De wagens zijn voorzien van een vijfversnellingsbak of een automatische 4 bak. De al 15 jaar gebruikte 6 cilinder lijn motor wordt in dit model vervangen door een 6 cilinder in V-opstelling. De wegligging was sterk verbeterd t.o.v. de 280ZX.

Het zou de snelste en duurste Japanse sportwagen worden van dat moment. De gehele promotie was geënt op de prestaties van deze wagen. Er zijn veel vergelijkende test gedaan met de bekende Amerikaanse sportwagens van dat moment en iedere keer kwam de 300ZX turbo er goed uit. Toch was er genoeg commentaar op het model door de "specialisten" maar over één ding waren ze het allemaal eens, de 3 liter 6 cilinder turbo motor was een supermotor.

Van de 300ZX is in 1984 een 50th anniversary edition verschenen in een beperkte oplage van 5000 stuks. Alle denkbare luxe zit op deze wagen. Leren bekleding, bodysonic audio installatie, digitaal dashboard, spoilers en sideskirts, 16" velgen enz. De wagen is gespoten in 2 kleuren zwart en zilver.

De specificaties van de in Europa geleverde auto's wijken af van de Amerikaanse. De Europese uitvoering van de niet turbo motor levert een vermogen van 170 pk DIN, dit in tegenstelling tot de Amerikaanse 160 Pk DIN. De Turbo motor levert in Europa 228 pk DIN t.o.v. de 200 pk DIN in Amerika.

In 1987 heeft het model een facelift ondergaan. Het hoekige ging er wat vanaf en alles werd wat ronder en deed meer gestroomlijnd aan. Ook technisch werd er nog het één en ander verbeterd. Een nieuwe turbo, andere injectoren, verbeterde vering en schokbrekers, grote remklauwen en een andere anti-roll bar. Ook de stuurbekrachtiging is veranderd t.b.v het stuurgevoel en de respons.

In Nederland zijn er van van de 300ZX type Z31 368 stuks verkocht. 196 hiervan waren in een turbo uitvoering. Op dit moment zijn er nog een groot aantal rijdende exemplaren. Wel moet er gezegd worden, dat met name het eerste type last had van roestvorming, bij met name de schermen achter de achterwielen en bij de bevestiging onder de bodem van de achteras. Veel auto's hebben inmiddels al een opknapbeurt achter de rug maar ook veel auto's moeten deze nog ondergaan. Ook zijn er nog enkele exemplaren in originele staat maar deze hebben dan over het algemeen wel in de garage gestaan. Het nieuwe type, vanaf 1987, lijkt minder gevoelig en is over het algemeen in een betere staat.