Datsun/Nissan 280ZX (S130)

Datsun 280ZX

Al in 1975 is Nissan begonnen met de ontwikkeling van een opvolger voor de zo succesvolle Z serie. Voorafgaand aan het feitelijke ontwerptraject is er een uitgebreid marktonderzoek verricht. De uitkomsten hiervan moesten leiden tot de ontwikkeling van een nieuwe Z die tevens voldeed aan alle bestaande en toekomstige regelgeving. Dit leidde tot de ontwikkeling van de 280ZX. Het werd een comfortabele, geciviliseerde wagen voorzien van veel luxe en de nieuwste snufjes.

De eerste wagen werd aan het publiek in Japan getoond in augustus 1978. En stond in oktober op de motorshow in Parijs. De 280ZX was een complete nieuwe auto waarvan alleen de motor, versnellingsbak en differentieel nog gelijk waren aan die van de 280Z. De oorspronkelijke lijnen van de Z waren nog herkenbaar maar het geheel was wat meer gestroomlijnd geworden. De bumpers waren ook wat meer geïntegreerd.

Toch werd de wagen niet door iedereen gewaardeerd. Met name de echte Z liefhebbers hadden er nogal moeite mee, dat de wagen te "zacht" en weinig sportief was geworden. Het was eigenlijk een soort sportcoupe geworden met alles erop en eraan, dit in tegenstelling tot de Z serie die niet voorzien was van deze luxe zoals o.a. stuurbekrachtiging elektrische raambediening enz. De wagen was ook groter dan zijn voorgangers en dienovereenkomstig ook zwaarder. Ook deze wagen evenaarde de prestaties van de 240Z niet. Hierop kwam Nissan met een antwoord in de vorm van de 280ZX 2+2 T-bar Turbo tijdens de motorshow in Frankfurt in 1979.

Datsun 280ZX 10th Anniversary

De turbo uitvoering werd vanaf 1980 in de USA geleverd. In eerste instantie alleen als tweezitter en automaat. Men twijfelde aan de sterkte van de bestaande vijf versnellingsbak. Eindelijk was er een ZX die de prestaties van de 240Z overtrof. Later werden ook een handgeschakelde versie en een 2+2 op de markt gebracht met een aangepaste 5 bak.

Om het 10 jarig jubileum van de Z te vieren werd in 1980 een 10th anniversary edition uitgebracht. Dit speciale model werd uitgevoerd in een kleurenschema van goud met zwart of rood met zwart en werd alleen op de Amerikaanse markt verkocht. In 1982 onderging de 280ZX een kleine facelift.

In Nederland zijn er in totaal 245 280ZX modellen verkocht, waarvan 25 turbo uitvoeringen. Ondanks dat deze wagen beter beschermd was tegen roestvorming moeten we ook van dit model zeggen dat het niet echt tegen ons klimaat kon.Er rijden nog maar weinig Nederlandse ongerestaureerde 280ZX types rond. De meeste wagens hebben al een restauratiebeurt gehad. Ook voor deze wagen geldt weer dat er in de USA nog voldoende te koop zijn.

De uitvoering van deze wagens verschilt wel met de Europese wagens niet alleen wat betreft de uitvoering van het interieur en kleurenschema maar ook wat betreft het onderstel, alle USA uitgevoerde Z & Zxen zijn meer op comfort afgesteld dan op wegligging en sportieve prestaties.