Datsun 280Z (S30)

Datsun 280Z

De 260Z was in de USA net iets langer dan 1 jaar op de markt toen de 280Z werd geïntroduceerd. Deze was alleen bestemd voor de Amerikaanse markt en voorzien van een motor met een grotere inhoud namelijk 2753 cc. Het werken met carburateurs zorgde voor steeds meer problemen (voornamelijk op het gebied van emissie eisen) en dat was de reden dat de 280Z uitgevoerd was met een benzine injectiesysteem. Dit verbeterde de rijeigenschappen enorm en gaf ook 10 PK extra vermogen aan de motor. Dit was nodig omdat de wagen t.o.v. de oorspronkelijke 240Z een stuk zwaarder was geworden, maar nog steeds niet genoeg om de prestaties van de 240Z te evenaren. Deze gewichts-verhoging was te danken aan onder andere de bredere banden, airconditioning, verbeterde isolatie en naast de 2 zitter een 2+2 uitvoering. Ten opzichte van de 260Z waren er geen veranderingen doorgevoerd aan de carrosserie. Er werd alleen een grotere benzine tank gemonteerd. Uiterlijk was de meest opvallende wijziging de nog grotere bumpers.

Door de jaren heen waren de Zeds in prijs sterk gestegen. De 280Z stond met zijn prijs op het laatst niet meer in verhouding tot het "koopje" de 240Z. Toch gaf dit geen problemen voor de verkoop. Uiteindelijk zijn er van dit model 230.128 stuks verkocht en was hiermee het succesvolste model van de eerste generatie Zeds.