Datsun 260Z (S30)

Datsun 260Z

De 260Z vertoont natuurlijk grote overeenkomsten met de 240Z. De wagen is eigenlijk ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. De emissie-eisen werden steeds strenger en de noodzakelijke fabrieksaanpassingen tasten het vermogen van de motoren aan. In december 1973 verscheen dus de 260Z, met een tot 2565 cc vergrote motor (de slag werd 5,3 mm langer tot een totaal van 79mm) er werd een ander type Hitachi flattop carburateurs gemonteerd die beter af te stellen zijn er werd een ander differentiaal gemonteerd met een overbrenging van 1:3,7. Dit natuurlijk om de prestaties op peil te houden. Toch werden de prestaties van de 240Z niet geëvenaard. Mede omdat de 260Z ook weer een wat luxer en completer interieur had gekregen, de kunstlederen bekleding op de vloer is in de 260Z vervangen door hoogpolig tapijt met daaronder isolatie, de middenconsole heeft nu een armsteun met opberg kastje gekregen de stoelen zijn nu half stof half kunstleder en er zit een AM/FM radio standaard in de auto Er werd een volledig kunststof stuurwiel gemonteerd en op de lijst met extra’s was airconditioning nu verkrijgbaar. Aan het uiterlijk van de auto vallen de veranderde achterlichten direct op.

Datsun 260Z 2+2

In Oktober 1973 kwam er een variant bij, de 260Z 2+2. Bij deze wagen was zowel de wielbasis als de gehele carrosserie 30.5 cm verlengd. Tevens werd de wagen 7 cm breder. Dit leidde ertoe dat achterin 2 kinderen konden plaatsnemen. Door deze ingreep nam het gewicht met maar liefst 236 kg toe en dit zorgde ervoor dat de topsnelheid lager was dan die van de 240Z. Ook het benzineverbruik van deze uitvoering was hoger.

Volgens de liefhebbers van de 240Z tasten deze aanpassingen de pure lijnen van de auto aan, maar de kopers dachten er toch anders over. Van de 260Z in diverse uitvoeringen gingen er tachtigduizend over de toonbank, waarbij de 260Z 2+2 het grootste aandeel verwierf. Datsun/Nissan had hiermee de duidelijk de sportwagenmarkt veroverd.

In Amerika werd de 260Z na 1 jaar al vervangen door de alweer aangescherpte milieuwetgeving, in de rest van de wereld was de 260Z tot medio 1979 te koop. In Nederland werden in 1979 nog 13 260Z’s verkocht.