Datsun 240Z (S30)

Datsun 240Z

In 1969 stelde Nissan op de Tokyo Motor Show zijn nieuwe sportwagen voor, de Datsun Fairlady Z. Niemand had toen kunnen bedenken dat deze Japanse sportwagen de goed vertegenwoordigde Britse sportwagens zou verdringen op de Amerikaanse markt.

 Het is allemaal voor Nissan/ Datsun begonnen met de SP211. Een open sportwagen met een motorinhoud van 998cc en een vermogen van 34pk met een glasvezel carrosserie, dat werd in 1959 op de Japanse markt geïntroduceerd. Van dit model werden maar weinig verkocht en het model werd een jaar later al van de markt gehaald ondanks dat er al diverse aanpassingen aan de auto waren gedaan zoals, meer motorvermogen, ook het opvolger model SPL212 was geen succes en ook van dit model werd na jaar de productie gestopt, in totaal werden van de SP211 en SPL212 samen 500 stuks geproduceerd. In 1961 werd de SP310 op de Tokio motorshow aan de wereld getoond. De wagen werd in Amerika verkocht onder de naam Datsun 1500 Sports en in Japan als de Nissan Fairlady. Toch liep het model niet zo goed als verwacht. In 4 jaar tijd werden er maar 7000 verkocht.

Fairlady Sports 1600 

In 1965 werd het nieuwe model de SP311 geïntroduceerd de werd genoemd de Fairlady 1600 het had een 1595cc Motor met 90 Pk Schijfremmen voor en een gesynchroniseerde versnellingsbak, en werd daardoor een directe concurrent van bijvoorbeeld de MGB en de Triumph 4A en er werden er 5000 stuks van verkocht. Mede omdat de auto zich in rally’s en races heeft bewezen als een bijzonder betrouwbare auto. Toen in 1967 de Fairlady 2000 werd geïntroduceerd met een 1982cc en 145 PK motor met twee bovenliggende nokkenassen overklaste de Datsun zijn directe concurrenten op alle fronten en behaalde een Failady 2000 de overwinning in de Monte Carlo Rally en dat resulteerde in goede verkoopcijfers in totaal werden van alle Fairlady modellen bij elkaar bijna 47000 stuks gebouwd.

Het model moest worden aangepast. Niet alleen motorisch maar ook de styling moest anders. Voor deze aanpassingen heeft men Albrecht Goertz aangetrokken. Een in 1933 naar Amerika geëmigreerde Duitser die na wat omzwervingen voor zichzelf is begonnen als ontwerper. Zijn eerdere ontwerpen maakte hem al beroemd. Hij ontwierp o.a de BMW 503 Cabrio en de 507 Sports Coupe in 1955. Na deze ontwerpen heeft hij nog enige tijd voor Porsche aan de 911 gewerkt om vervolgens weer terug te keren naar Amerika. Zoals al aangegeven is Albrecht Goertz bij Nissan niet onopgemerkt gebleven en zij vroegen hem een nieuwe auto te ontwerpen.

Sinds 1966 was Albrecht Goertz aan het werk bij Nissan om een nieuwe generatie Datsun sportwagens te ontwikkelen. Dit was hard nodig want de Fairlady 1600/2000 sportwagens begonnen al snel te verouderen. Ze wilden bij Nissan dus een compleet nieuwe, snellere, veiliger en aantrekkelijker auto maken dan Datsun ooit had gebouwd. Deze wagen moest zowel op de Amerikaanse als Europese markt een succes worden. Het was project HS30 die later bekend werd als de Datsun 240Z. Door een aantrekkelijke prijsstelling wilden ze gaan concurreren metMGB, Fiat 124 coupé, Opel GT en Ford Capri. Maar met goede prestaties konden ze het ook op gaan nemen tegen Mercedes 280SL, Jaguar 4.2 E-type, Alfa Romeo 2000 GTV, Lotus Elan en Porsche 911.

Albrecht Goertz wilde in de auto Europese lijnen terug zien wat, zo bleek later, een van de redenen was voor het succes in Amerika. De Datsun 240Z werd op 22 Oktober 1969 op de Tokio Motorshow aan de pers getoond. Omdat de wagen gebouwd werd voor zowel export als de thuismarkt werd gekozen voor twee motorvarianten. De exportvariant kreeg een 150pk sterke 2399cc zescilinder-in-lijn motor met een enkele bovenliggende nokkenas. De versie voor de thuismarkt kreeg een zescilinder-in-lijn motor van 1998cc met twee bovenliggende nokkenassen. Er kwam ook een extra sportieve versie op de markt, de Z432 met een lichtgewicht carrosserie en 4 kleppen per cilinder. Hier werden slechts 420 exemplaren van gebouwd. Daarnaast kwam er nog een speciale rally en race uitvoering de Z432-R en de homologatiespecial de 240ZG met een verlengde neus. De belangrijkste van deze serie was natuurlijk de 240Z en hiervan werden er binnen een paar jaar 156.000 verkocht.

Motorisch presteerde de wagen boven verwachting met zijn topsnelheid van 205 km/h. Van de in het eerste jaar geproduceerde 6000 stuks gingen er 5000 naar Amerika, 500 bleven in Japan en 500 naar de rest van de wereld. In 1970 werd de productie al opgevoerd tot 18.000 stuks. Dit overtrof alle verwachtingen bij Nissan. Toen de 240Z in een test van 0-60 Mph en een 400 meter sprinttest werd getest en als direct concurrenten de Porsche 911 en de Jaguar E-type zich als zeer snelle auto bewees was dat een extra verkoop stimulans. Natuurlijk was er ook kritiek. De wagen werd in testen al snel bestempeld tot een echte mannenwagen vanwege de zware besturing, koppeling en remmen.


Datsun 240Z rally

Datsun 240Z rally

Ook was de wagen nogal lawaaiig. Het interieur was voor een groot deel uit plastic vervaardigd en deed nogal goedkoop aan. Als pluspunten werden de vijfversnellingsbak, de onafhankelijke achterwielophanging en het gescheiden remsysteem genoemd.

In Nederland kwamen in 1970 de eerste drie 240Z's binnen en in 1971 de volgende 7. Pas in 1972 gingen hier de verkopen omhoog en in totaal werden er tot 1974 240 stuks verkocht.

De 240Z bleek een zeer duurzame en betrouwbare auto te zijn. Hij werd dus ook ingezet in de rally en race wereld en niet zonder succes. Het debuut vond plaats in 1970 in de RAC rally waar hij als zevende eindigde. In de Klasse C (productie auto's) van Sports Car Club of America sleepte hij in 1970 de eerste prijs in de wacht. In de zware East African Rally van 1971 werd hij niet alleen eerste maar ook tweede en zevende en in dezelfde rally twee jaar later won de 240Z opnieuw. Ook in de rally van Monte Carlo deed de wagen het niet onfortuinlijk. In 1971 werden ze vijfde en tiende en in 1972 zelfs derde.

Door de jaren werden er aan de 240Z diverse veranderingen aangebracht door Nissan/ Datsun het eerst werden de modellen van 1971 aangepast aan de buitenkant valt dan direct op dat het embleem 240Z achter de zijruit is vervangen door een Z embleem en de iets veranderde voor en achter bumpers en in het interieur waren de veranderde ventilatieroosters in het dashboard een duidelijk verschil. Bij de 1972 modellen waren de verschillen veel groter, want ook onderhuids waren de veranderingen hier groot, zo werd het differentiaal 35 mm verder naar achteren geplaatst en werd er een nieuw ontworpen achter subframe toegepast, er werden andere veren gemonteerd, tevens werd de compressieverhouding van de motor met 0,2:1 terug gebracht tot 8.8:1 en werd de herontwikkelen FS5C71B 5 versnellingsbak toegepast. Dit alles om het rijcomfort te verbeteren en te voldoen aan de emissie eisen in de USA. In 1973 werden de veranderingen hoofdzakelijk door de eisen in USA gedicteerd, er werd een uitlaatgasrecirculatiesysteem gemonteerd met veranderde inlaat-spruitstuk en carburateurs, dit beïnvloede de prestaties van de motor negatief en omdat de auto aan strengere botsproef eisen moest voldoen werden er zwaardere bumper gemonteerd waardoor de auto ca 10 cm langer werd maar ook zwaarder.

Hierdoor werden de prestaties negatief beïnvloed dus moest Datsun/ Nissan reageren en de 260Z werd de opvolger van de 240Z.

              Datsun 240Z achterwielophanging