Datsun Fairlady: 1965 SP310

Datsun Fairlady: 1965 SP310

In augustus 1964 werd de Datsun Fairlady SP310 significant gewijzigd. Terwijl de buitenkant grotendeels onveranderd bleef, kreeg de auto een compleet nieuw interieur, met een van de mooiste sportwagen dashboards ooit gemaakt. Hoewel de modificaties aan de SP310 dermate ingrijpend waren dat een nieuwe modelcode gerechtvaardigd was, bleef Nissan vasthouden aan de modelcode SP310.

De auto is echter het meest bekend geworden als de Two Seater 1500. Zoals de naam al doet vermoeden heeft dit model niet langer drie zitplaatsen, maar was het een pure tweezitter geworden. Deze aanpassing was niet zo eenvoudig als het lijkt. De driezits Fairlady 1500 had een overdwars geplaatste derde stoel. Tegenover deze stoel was een doosvormige plek waar de derde passagier zijn voeten kwijt kon. Onder de derde stoel was een tweede doosvormige verzinking in de vloerplaat, waar de accu was geplaatst. Op de plaats van de derde zitplaats in het vorige model, was nu een grote vlakke bagageruimte gecreëerd, waardoor voor de achterzijde compleet nieuwe carrosseriedelen moesten worden gemaakt. De accu werd verplaats naar het motorcompartiment.

De andere grote wijziging in het interieur was het dashboard. Het vorige model had een dashboard in de kleur van de carrosserie en had alle meters in vier grote ronde klokken. Het nieuwe dashboard was compleet anders en was grijs gerimpeld afgewerkt.

Het vlakke gedeelte van het dashboard was afgewerkt met een dunne chromen lijst en voor de bestuurder waren zeven afzonderlijke klokken geplaatst, elk ook met een dunnen chromen ring. De snelheidsmeter en de toerenteller waren van een groter formaat dan de ander vijf klokken. Bovenop het dashboard was een met zwart vinyl beklede schuimplaat bevestigd en ook het vlakke dashboard was omgegeven door zwart bekleed schuim. Onder het dashboard werd een middenconsole geplaatst, welke doorliep tot aan de transmissietunnel en dan doorliep over de tunnel, langs de versnellingspook om daarachter te eindigen met een asbak. Tussen beide stoelen werd een armsteun met daaronder een bergvak geplaatst.

De stoelen waren een enorme verbetering ten opzichte van het oude model. De driezitter had stoelen met een polyester basis met daarin beklede kussens. Het nieuwe model had stoelen met een stalen buizenframe, die veel meer comfort en steun boden. Het nieuwe model had ook een nieuw ontworpen dak, welke eenvoudig neer te klappen was achter de stoelen, in tegenstelling tot het bouw-je-eigen-dak systeem van het vorige model.

De wijzigingen aan het exterieur waren subtieler. De kofferklep had niet langer een draaigreep, maar een smalle chromen horizontale handgreep aan de achterkant en het slot werd verplaatst naar de achterkant van de auto, vlak boven de kentekenplaat. Dit vereiste uiteraard een nieuw paneel voor de achterkant en een nieuwe kofferklep. Ook de deuren werden gewijzigd, en hadden nu ventilatieraampjes die ook daadwerkelijk open konden. De sloten hadden niet langer een klepje dat opzij geduwd moest worden om de sleutel in het slot te kunnen steken.

De eerste van deze serie hadden nog hetzelfde embleem op de motorkap als de driezitter, maar de meeste hadden de naam "Datsun" gepeld met losse chromen letters. Op de spatschermen was de naam "Fairlady" geplaatst en achterop "Datsun 1500". Sommige Amerikaanse modellen werden afgeleverd met "Datsun" op de spatschermen in plaats van "Fairlady". De grille bleef ongewijzigd ten opzichte van het vorige model. Mechanisch was de auto nagenoeg gelijk aan het vorige model en gebruikte nog steeds de G-serie motor met 1488cc en 85pk. De versnellingsbak had vier versnelling, een op de vloer gemonteerde versnellingspook en geen synchromesh op de eerste versnelling. De auto had trommelremmen op alle vier de wielen.

De 1965 Datsun Fairlady SP310 werd geproduceerd van augustus 1964 tot mei 1965, toen dit model werd vervangen door de sterkere Datsun Fairlady SP311.