Datsun Fairlady: 1959 - 1962

Datsun Fairlady S211

De Datsun Sports is een serie van sportwagens en cabriolets die vanaf de jaren zestig tot nu worden geproduceerd en allen de naam Fairlady dragen. De serie is begonnen in 1959 met de eerste sportwagen en loopt door tot de 370Z van nu.De eerste in de serie is een prototype van Yuichi Ohta met als codenaam A80X. Dit prototype is gestroomlijnd en is gebouwd van polyester. De A80X werd in november 1957 aan de autopers voorgesteld. Hoewel de auto maar voorzien was van een kleine 860cc motor, was het design vooruitstrevend.

Het toonde de wereld dat Japan klaar was voor een sportauto, en belangrijker nog, het toonde Nissan dat de wereld klaar was voor een Japanse sportauto. Het A80X prototype werd doorontwikkeld tot de eerste uit de serie van Fairlady sportwagens, de S211.

De carosserie is net als bij de A80X van polyster, maar de motor is vervangen door een groter exemplaar. De S211 was voorzien van een 4 cylinder C serie motor met een inhoud van 988cc en een vermogen van 37pk. In totaal werden er 20 stuks gebouwd.

In 1960 werd de S211 vervangen door de SPL212. Dit model was de eerste sportwagen die door Datsun werd verkocht in de USA. De letter "L" in de type aanduiding staat dan ook voor "Left hand drive™". De SPL212 is ook de eerste van de serie die de naam "Fairlady™" meekrijgt.

De naam "Fairlady™" is bedacht door Katsuji Kawamata, toenmalig president van Nissan, na het zien van de Broadway musical "My Fair Lady", toen hij op bezoek was in Amerika in 1959. Hij was zo onder de indruk van de musical dat hij de SPL212 er naar vernoemd heeft. Deze naam zou blijven voor alle sportwagens van Nissan, tot aan de 370Z van nu.

De carosserie van de SPL212 is niet langer van polyester maar van staal. De motor is een 4 cylinder E serie met een inhoud van 1200cc en een vermogen van 47pk. Van de SPL212 zijn er 288 exemplaren geproduceerd in 1960 en 1961. 

De SPL212 werd in 1961 vervangen door de SPL213. Dit model is vrijwel identiek aan de SPL212. Het grootste verschil is de nieuwe E-1 serie motor. Door een nieuwe Nikki carburateur en modicficaties aan de nokkenas levert de motor nu 60pk. Van de SPL213 zijn er 217 exemplaren geproduceerd in 1961 en 1962.